Communicatietraining


Communicatietraining

'Wat ik trouwens eigenlijk nog had willen zeggen...' Herken je dit? Draai jij vaak om de hete brij heen of zie je dat dit gebeurt binnen jouw organisatie? Zonde! Want zeggen wat je bedoelt levert je veel meer energie en duidelijkheid op waardoor veel problemen voorkomen kunnen worden. 

Gelukkige koppels, langdurige vriendschappen en succesvolle bedrijven hebben in ieder geval één ding gemeen: er wordt goed gecommuniceerd. Maar wat is communiceren nu precies en hoe doe je dit goed? Het Latijnse woord communicare betekent iets gemeenschappelijk maken. Communicatie is dus het scheppen van gemeenschappelijke betekenis. Dit doen we door het uitwisselen en interpreteren van signalen.

Maar het uitwisselen en interpreteren van signalen gaat vaak mis. We doen als mens veel aannames en denken dat de ander hetzelfde denkt als wij zelf. Problemen ontstaan dan ook wanneer mensen elkaar denken te begrijpen en wanneer we het een zeggen en het ander doen. Daarnaast zijn we vaak vooral aan het zenden en op onszelf gericht dat we geen oog hebben voor de ander. Om sensitief te zijn voor de signalen van een ander, dienen we ook sensitief te zijn voor de signalen die binnen onszelf aanwezig zijn.

Onze eerdere ervaringen, denkpatronen en (onbewuste) angsten zorgen ervoor dat we vaak (net) niet zeggen wat we bedoelen. Met de beste intentie kiezen we onze woorden zorgvuldig uit, om de ander niet te kwetsen of om op een bepaalde manier over te komen.

In deze verfrissende training wordt ingegaan op persoonlijke overtuigingen die iemand ervan weerhouden om zichzelf uit te spreken. Er worden geen bestaande modellen of schema’s behandeld en er worden net zomin trucjes geleerd. Wel wordt er dieper ingegaan op de sensitiviteit die alle mensen al bezitten en wordt de persoon in de training als leidraad genomen voor de communicatie en relaties in zijn of haar leven.

Inhoud van de training: 

  • Persoonlijk leiderschap als basis voor communicatie
  • Communicatie is aandacht
  • Verantwoordelijkheid in communicatie
  • Hart versus hoofd
  • Inzicht geven in overtuigingen
  • Hoe maak ik contact?