Wat in 2008 begon met verzuimbegeleiding is uitgegroeid tot een nauwe samenwerking waarbij wij Flink voor meerdere processen inschakelen. Het geven van aandacht is nu geborgd in alle lagen van de organisatie door middel van coaching, verzuimgesprekken, managementoverleg, advies en verschillende trainingen. Door de samenwerking met Flink is ‘in gesprek gaan’ met de medewerker veel belangrijker geworden. Hierdoor wordt een potentieel probleem in de regel geen daadwerkelijk probleem. Een potentieel probleem kan veroorzaakt worden door iets binnen de organisatie, maar ligt vaak ook in de privésfeer. Het taboe tussen privé en werk doorbreken en ook daar aandacht voor hebben werkt zeer bevrijdend. De impact hiervan is moeilijk te kwantificeren maar betaalt zich op vele vlakken terug. Minder verzuim, een betere werksfeer, de betere verstandhouding tussen ons en de werknemer, meer begrip, medewerkers die niet zomaar vertrekken, betrokkenheid bij de organisatie en een werkomgeving waar medewerkers zich veilig voelen. Op advies van Flink zijn wij recentelijk gestart met de trainen van communicatievaardigheden voor de gehele organisatie, want aandacht geven begint bij duidelijk en helder communiceren. De maatwerk trainingen sluiten goed aan bij onze wensen en uitdagingen, omdat Flink onze organisatie goed kent. Niet alleen onze missie en visie, ook alle medewerkers binnen de organisatie en de wijze waarop we willen opereren in de markt. Iedere groep heeft een eigen dynamiek, waardoor de trainingen nooit standaard kunnen zijn. Flink speelt in op dat wat de groep nodig heeft en weet de bevindingen helder terug te koppelen aan ons. Dit is voor ons waardevolle informatie waar we iets mee kunnen en hierdoor voelen onze medewerkers zich gehoord. Als je als organisatie wil trainen om te trainen en om budget op te maken dan is dit niet de training die je moet volgen. Deze trainingen hebben impact.
Pieter Boogaard: Hoofd Personeelszaken bij ALKU | alku.nl
Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten! Flink helpt ons daarbij. Sinds 2004 werken wij met veel plezier samen met Flink. We zijn met hen in contact gekomen toen er bij ons plots een collega overleden was. Dit bracht veel verdriet en ongeloof in onze organisatie. Zij waren erbij om onze medewerkers de (extra) ondersteuning te bieden die zij nodig hebben om dit verdriet een plekje te geven. Dit was het begin van onze prettige samenwerking. Wij regelen zelf veel als het gaat om de begeleiding van onze zieke medewerkers, maar kunnen niet zonder advies van Flink. Zij adviseren ons bij complexe ziektemeldingen. Hierbij kun je denken aan langdurige ziekmeldingen waarbij de wet verbetering poortwachter parten gaat spelen, maar ook situaties waarin je twijfelt aan de echtheid van de ziektemelding. We hoeven maar te bellen of er wordt een oplossing geboden voor het probleem wat op dat moment speelt en dat voelt goed. In nauwe samenwerking met Flink organiseren wij periodiek ziekteverzuimtraining. Hierin leren we al onze leidinggevende hoe om te gaan met een zieke medewerker: hoe voorkom je een ziekmelding, hoe denk je in mogelijkheden i.p.v. beperkingen, hoe maak je frequent verzuim bespreekbaar etc.
Ellen Vermeer: directeur Personeelszaken bij Hoppenbrouwers Techniek | Hoppenbrouwers Techniek
Als ik aan Flink denk, is dat een organisatie die denkt in mogelijkheden wat de werknemers wel kunnen in plaats van niet kunnen. Uiteraard moet je als werkgever hiervoor open staan om iedereen bij welk arbeidsproces dan ook betrokken te houden. Werknemers voelen zich door deze gezamenlijke pro-actieve benadering erg betrokken bij het bedrijf en hun herstelproces en gaan er ook actief aan meewerken. Flink laat medewerkers en leidinggevende ook duidelijk inzien dat er verschil in ziekte en verzuim zit. Zij verzorgen daarvoor training, geven medewerkers inzicht, komen met cursussen hiervoor, analyseren de data en komen pro-actief met advies. Flink is geen anonieme arbodienst die een lijstje afwerkt maar een organisatie die als verlengstuk van je bedrijf werkt, namens je bedrijf en ze weten precies wie ze aan de lijn hebben. Zij zullen nooit naar een nummer vragen behalve een telefoonnummer.
Ton van Tilburg: Directeur Eigenaar A. van Tilburg | avt.nl