De omgekeerde wereld #2


Stel; u bent eigenaar van een bedrijf. U bent trots op uw bedrijf en de afgelopen jaren ging het best goed. Als u terug kijkt bent u best tevreden over wat u hebt neergezet.

Maar de laatste tijd merkt u dat de omzet achteruitloopt. Orders komen niet meer binnen en u heeft steeds meer moeite om het bedrijf overeind te houden.

Op een kwade dag meldt de bank zich. De afdeling bijzonder beheer van de bank vraagt zich af of het bedrijf nog wel kredietwaardig is en hoe het komt dat het zo slecht gaat met de cashflow. Ooh, zegt u, daar bemoei ik me nooit mee. Dat is de verantwoordelijkheid van de afdeling financiën.

Nou krijgt u waarschijnlijk net als ik acuut jeuk in je liezen bij dit voorbeeld. Want ik begrijp dat u natuurlijk als ondernemer zelf verantwoordelijk bent voor uw bedrijf.

Wat ik echter niet begrijp is dat veel ondernemers die verantwoordelijkheid ineens niet meer zien als het gaat om hun personeel. Als ik met bedrijven in gesprek ben over problemen krijg ik vaak te horen dat het personeel onder verantwoordelijkheid valt van HR of personeelszaken.

En DAT is volgens mij net zo onwaar als dat het bedrijfsresultaat de verantwoordelijkheid is van de afdeling financiën.

Ondernemers met bedrijven die goed renderen kenmerken zich door eigenaarschap. Zij managen geen moeilijke dingen weg, maar zijn bereid de dingen onder ogen te zien. Zij doen zelf de dingen waarin ze goed zijn en vragen hulp bij zaken waarin ze minder bedreven zijn. Maar ze nemen altijd verantwoordelijkheid.